Gigtbehandling hos hund og kat – øget livskvalitet | Dyrlægehuset Kolding

Gigtbehandling

Dyrlægehuset Kolding tilbyder gigtbehandling, der reducerer dit kæledyrs behov for gigtmedicin og din firbenede vens velbefindende. Vores mål er at øge dit kæledyrs livskvalitet og livslængde.

Slidgigt

Slidgigt er en kronisk ledlidelse, der ofte rammer ældre dyr. Tilstanden er forbundet med ledstivhed, smerter og nedsat bevægelighed hos dit kæledyr. Ubehandlet slidgigt kan derfor have en negativ indvirkning på kæledyrets livskvalitet.

I dag har vi gode behandlingsmuligheder til hunde og katte med slidgigt, der reducerer smerter og behovet for gigtmedicin. Tidlig indgriben mod slidgigt er afgørende for, at dit kæledyr kan få en god alderdom uden smerter. Viser dit kæledyr tegn på stivhed og smerter, bør du altid kontakte din dyrlæge.

Dyrlægehuset Kolding tilbyder fysioterapi og massage til hund. Behandlingerne bruges til både genoptræning efter operation og til at forebygge særlige svagheder hos din hund.

Læs om massage og genoptræning af hund

Din certificerede Goldtreat-klinik

Dyrlægehuset Kolding er certificeret Goldtreat-klinik. Certifikatet er din sikkerhed for, at vores guldbehandlinger bliver udført med kvalitetsimplantater og af en dyrlæge, der er fortrolig med behandlingsprincipperne- og metoderne. Vores kyndige dyrlæge har gennemgået et Goldtreat-træningsprogram og deltager i løbende efteruddannelse.

Goldtreat er navnet på det anerkendte internationale netværk af udvalgte dyrehospitaler og -klinikker, der er uddannet i at udføre lokal guldbehandling med Berlock® guldimplantater.

Goldtreat behandlling hos hund og kat – øget livskvalitet | Dyrlægehuset Kolding

Livslang smertelindring med Goldtreat

Smertebehandling med Berlock® er velegnet til behandling af smerte i forbindelse med slidgigt i hofter, albuer, knæ- og haseled, slidgigt i rygsøjlen og ustabilitet mellem lændehvirvel og korsben. Op mod 90 procent af alle behandlede patienter oplever en livslang effekt efter en lokal guldbehandling. Effekten indtræder for de fleste i løbet af de første tre uger efter behandling. Hos nogle vil effekten allerede kunne registreres få dage efter indgrebet. Andre må vente op til fire måneder.

Goldtreat behandling hos hund og kat – øget livskvalitet | Dyrlægehuset Kolding

Sådan virker lokal guldbehandling

I Danmark har man siden 1980’erne behandlet hunde og katte med smerter fra slidgigt ved hjælp af guldimplantater og guldakupunktur. Lokal guldbehandling med Berlock® implantater er den første behandling, der er begrundet i videnskabelige forskningsresultater.

Lokal guldbehandling betyder, at små guldstykker – Berlock® – implanteres i nærheden af det syge led. Implantaterne er specialudviklet til maksimal frigørelse af guldioner, når de kommer i forbindelse med det syge vævs celler. Guldionerne reducerer hævelsen og irritationen omkring det syge led, og derfor oplever behandlede patienter færre smerter.

Guldbehandling hos hund og kat – øget livskvalitet | Dyrlægehuset Kolding

Sådan foregår lokal guldbehandling

Hvis dit kæledyr oplever ledstivhed og smerter, bliver dyret grundigt undersøgt ved blandt andet røntgenundersøgelse. En korrekt diagnose giver os de bedste betingelser for at lægge en optimal plan for behandling af netop dit kæledyr. På baggrund af diagnosen vurderer vi, om dit kæledyr vil have gavn af lokal guldbehandling med Berlock®.

Lokal guldbehandling foregår i fuld narkose under sterile forhold. Berlock® implantaterne anbringes ved hjælp af kanyler tæt på det syge led. Her vil de forblive permanent. Der vil efter behandlingen ikke være tale om operationssår med tråde, som skal fjernes. Dit kæledyr kan gå igen, så snart det er vågnet efter narkosen og kan udskrives samme dag.

Der er normalt ikke behov for efterbehandling. Vi anbefaler, at du de første to uger efter indgrebet giver begrænset motion. De første tre-fire dage efter behandling vil vi ofte anbefale smertestillende medicin til dit behandlede kæledyr. I nogle tilfælde anbefaler vi, at slankning gennemføres, ligesom det vil være en god idé at fodre med specialfoder beregnet til dyr med slidgigt.

Læs mere om vores foder her
Lokal guldbehandling hos hund og kat – øget livskvalitet | Dyrlægehuset Kolding

Cartrophen gigtbehandling

Cartrophen er vores fortrukne medicinske behandling mod slidgigt hos hund og kat. Cartrophen-behandling af syge led genopbygger ledbruskens stødpudeeffekt og forbedrer ledvæskens smørende egenskab. Målet med behandlingen er mobile og livsglade kæledyr med færre smerter. Cartrophen kan reducere eller helt fjerne behovet for smertestillende medicin.

Sådan virker Cartrophen

Cartrophen stimulerer ledbrusken til at danne ny bruskmatrix og stimulerer samtidig cellerne til at danne mere hyaluronsyre. Cartrophen stimulerer ligeledes blodkarrene omkring leddet, så leddet får en bedre blodtilførsel og dermed mere næring. Cartrophen hæmmer de enzymer, der indgår i nedbrydningen af komponenterne i bruskmatrix og frigivelsen af betændelsesstoffer.

I et normalt sundt led dækker ledbrusken endefladerne af de lange knogler, og sammen med ledvæsken danner den en friktionsløs, slidstærk og vægtbærende overflade. Den aktive komponent i ledvæske er hyaluronsyre. Denne syre dannes af celler i ledbrusken. Der sker hele tiden dannelse af nye og nedbrydning af gamle celler. Hvis denne balance ændres, bliver celler nedbrudt hurtigere, end der dannes nye, og ledbrusken bliver derfor nedslidt.

Efterhånden bliver ledbrusken så slidt, at knoglevævet i leddet bliver frilagt. Dette medfører hævelse, irritation og derved ledsmerter hos dit kæledyr.

Cartrophen behandling hos hund og kat – øget livskvalitet | Dyrlægehuset Kolding

Sådan foregår Cartrophen-behandling

Cartrophen-behandling er en kur, der foregår ved, at vi giver dit kæledyr fire injektioner med hver fem-syv dages mellemrum. Herefter skal behandlingen gentages med jævne mellemrum for at opretholde effekten. Normalt vil det være tilstrækkeligt med en enkelt injektion hver tredje måned. Samtidig med Cartrophenkuren, skal dit kæledyr have et dagligt kosttilskud af de stoffer, ledbrusken bruger til at danne nye bruskceller.

Behandlingen foregår i rolige og trygge omgivelser på vores dyreklinik i Kolding. Vores dyrlæger rådgiver dig om netop dit kæledyrs behov for Cartrophen, og hvilke kosttilskud der er optimale for dit kæledyr efter endt behandling.

Laserterapibehandling

Laserterapibehandling er en effektiv behandling til heling af sygt eller beskadiget væv. Mange patienter oplever ligeledes effektiv smertelindring i bløddele og led samt nedsættelse af betændelsesreaktioner. Hos Dyrlægehuset Kolding oplever vi stor succes med laserterapibehandling hos patienter med slidgigt eller andre ledlidelser. Til stor glæde for både patient og ejer.

Har du en ældre hund, der døjer med gigt, ømme muskler eller hudbetændelse, eller er du ejer af en kat med bylder efter bid, negleskader eller akutte ledskader, vil disse lidelser kunne afhjælpes med laserterapi.

Sådan virker laserterapibehandling

Laserterapi er en behandling med laser ved en bestemt bølgelængde af lys, som skaber en terapeutisk virkning. Når et område laserbehandles, tilføres området energi, og blodgennemstrømningen øges. Derved tiltrækkes ilt og næringsstoffer til det behandlede område. Desuden øges udskillelsen af affaldsstoffer, og ”reparationsceller” aktiveres. Musklerne afslappes, og kroppen frigiver egne smertelindrende stoffer.

Laserterapi hos hund og kat – øget livskvalitet | Dyrlægehuset Kolding

Sådan foregår en laserterapibehandling

Behandlingen kræver ingen bedøvelse. Vores hjertevarme dyrlæger eller veterinærsygeplejersker bevæger roligt laserhovedet hen over det beskadigede område. Behandlingen gør ikke ondt. Dit kæledyr mærker blot en let varme i det behandlede område. De fleste dyr nyder tydeligt behandlingen. Laserterapibehandling foregår ambulant, og du kan tage dit kæledyr med hjem igen efter endt behandling.

Antallet af behandlinger varierer fra dyr til dyr. I forbindelse med akutte skader eller ledlidelser, skal du regne med to-seks behandlinger. Vi tilrettelægger altid behandlingsforløbet individuelt til netop dit kæledyr.

Laserterapi hos hund og kat – øget livskvalitet | Dyrlægehuset Kolding

Viser dit kæledyr tegn på ledstivhed og -smerter? Vores dygtige dyrlæger står klar til at rådgive dig om den bedste gigtbehandling af netop dit kæledyr.