Hedeslag hos hund – sådan redder du din hund

Hedeslag er en livstruende tilstand, der opstår når din hunds evne til at holde temperaturen på normalt niveau ikke fungerer. Når du kender symptomerne på hedeslag, kan du reagere hurtigt og derved redde sin bedste ven.

Din hund er en del af familien – og du vil selvfølgelig gerne have den med dig på ture. På vej hjem fra tur kommer du i tanke om, at du mangler at handle ind. Det kan du da sagtens lige klare med hunden i bilen – eller kan du?

Hvis du er alene, kan det ikke lade sig gøre. På få øjeblikke kan din bil blive meget varm indeni, selv i skygge, og det er let blive at blive snydt af, hvor hurtigt en skyggeplads bliver en solplads. Der er derfor stor risiko for, at din hund kan blive ramt af hedeslag, hvis du lader den blive i bilen, mens du lige henter en liter mælk.

Men hvorfor er det lige, at hunde og varme biler er en livsfarlig cocktail.

Hvorfor opstår hedeslag hos hund?

Hunde kan ikke svede, som vi mennesker kan. Det skyldes, at hunde ikke er udstyret med svedkirtler på samme måde, som vi mennesker er.

I stedet for at svede varmen ud hyperventilere hunde. De kommer med andre ord af med varmen ved at udskifte varm luft med køligere luft. Hvis luften, hunden befinder sig i, er meget varm, hjælper denne metode af gode grunde ikke.

En hunds normale temperatur er 38-39 grader. Hvis hundes temperatur stiger til 40, vil hunden med stor sandsynlighed overleve. Kommer temperaturen derimod op over 42 grader, er chancen for overlevelse meget lille.

Symptomer på hedeslag hos hund

Hvis uheldet er ude, og din hund har siddet i en varm bil, eller du ser en hund i en varm bil, skal du være opmærksom på følgende symptomer, da de kan være tegn på hedeslag.

• Hunden hyperventilerer
  • Tungen har en tydelig rød farve
  • Læber og tandkød er blege
  • Spyttet har klæbrig og tyk konsistens
  • Hunden er svimmel og svag
  • Hunden kaster op eller har diarre
  • Hunden har kramper
  • Hunden er gået i koma

Førstehjælp ved hedeslag hos hund

Har din hund tegn på hedeslag, er det afgørende, at du igangsætter førstehjælp på stedet. Tidlig indgriben øger din hunds chancer for overlevelse.

• Fjern hunden fra varmen
  • Sænk kropstemperaturen ved at gøre pelsen våd med køligt vand. Vandet må ikke være for koldt, da for hurtig afkøling kan medføre chok eller for lav kropstemperatur.
  • Læg våde håndklæder omkring hundens poter
  • Luft omkring hunden med en vifte eller et håndklæde, da det også virker kølende
  • Lad den drikke små mængder køligt vand

Hvornår bør man kontakte dyrlægen?

Det er altid vigtigt, at du får tilset din hund af en dyrlæge, hvis den har haft hedeslag, da der kan være sket indre skader.

Hos dyrlægen vil temperaturen blive overvåget. Her holder vi øje med, hvornår temperaturen er normal igen og forsøger at holde den der. Som udgangspunkt har hunden også brug for at få drop for at genoprette sin væskebalance. Det kan i nogle tilfælde blive aktuelt med blodprøver og tilførsel af ilt og anden akut behandling.

Nogle skader ses først flere dage efter hedeslaget, hvor der for eksempel kan opstå nyresvigt, spontane blødninger, uregelmæssig hjertefunktion eller kramper. I disse tilfælde bør du kontakte dyrlægen straks.

Tips mod hedeslag

Vi har samlet en række forhåndsregler, der minimerer risikoen for hedeslag hos hund.

• Din hund skal altid have mulighed for at gå i skygge.
  • Efterlad aldrig din hund i bil, campingvogn, havestue eller lignende.
  • Din hund skal have adgang til drikkevand i en skål, der ikke kan vælte.
  • Tag vand med på ture.
  • Undlad overdreven motion i varmen.
  • Tænk i øvrigt på, at asfalt, fliser, sand med mere kan blive meget varm om sommeren – for varmt for poter.

Har din hund haft hedeslag én gang, er der stor risiko for, at det sker igen. Fremefter bør du derfor være særlig påpasselig med varme steder og motion, når det er varmt.

Hunde, der er overvægtige samt racer med korte snuder, har højere risiko for hedeslag end andre hunde, da de har sværere ved at komme af med varmen. Du bør derfor være ekstra opmærksom på hedeslag.

Har din hund symptomer på hedeslag? Vi står altid klar til professionel behandling af dine syge hund. Tøv ikke med at kontakte os.

Vi står altid klar til at tage hjertevarmt imod dig og dit kæledyr i trygge og rolige omgivelser på vores dyreklinik.