Rosin- og chokoladeforgiftning – sådan redder du din hund

Chokolade er lækkert. Det kan vi (næsten) alle sammen blive enige om. Desværre kan selv mindre mængder chokolade forgifte din firbenede ven. Du bør derfor undlade at give din hund chokolade som godbidder.

Chokolade – uhm… tænker du. Og vi er helt enige. Chokolade er uhm – men IKKE for hunde.

Din hund er en del af din familie, og som familiemedlem får den måske også del i familiens glæder, når der hygges. Det kan være lidt ost ved morgenbordet, lidt frikadelle til aften og lidt frugt eller chokolade til kaffetid. Det kan vel ikke skade… Men jo, det kan det.

Din hund har svært ved at tåle chokolade, og selv små doser kan medføre en forgiftning. Chokoladeforgiftning er en af de hyppigste forgiftninger hos hunde i Danmark.

Chokoladeforgiftning – hvad er det?

Chokolade indeholder et stof, der hedder theobromin. Det er dette stof, der er giftigt. Theobromin er særligt giftigt for hunde, og andre dyr for den sags skyld, da vores firbenede venner nedbryder stoffet langt langsommere end vi mennesker. Jo mørkere chokoladen er, desto mere theobromin indeholder den – og jo farligere er chokoladen for hunden.

Chokoladen optages i løbet af to timer, og graden af symptomer afhænger af mængden og arten af chokoladen, hunden har spist. Symptomerne viser sig i løbet af 12 timer og kan være forskellige fra hund til hund. Du bør derfor være opmærksom på symptomer fra maven, nervesystemet og kredsløbet. Symptomerne kan vise sig som alt fra: Opkastning, mavesmerter, savlen, tørst, rastløshed, hyperaktivitet, hjertebanken og svimmelhed. I helt alvorlige tilfælde ses diarre, blåfarvning af slimhinder, feber og kramper.

Chokoladeforgiftning er sjældent dødelig, men kan være det. Der er god grund til at være ekstra opmærksom, hvis din hund i forvejen lider af epilepsi eller kredsløbsproblemer.

Rosin- og vindrueforgiftning – hvad er det?

Nogle hunde har svært ved at tåle rosiner og vindruer, mens andre tåler det fint. Desværre kan man ikke på forhånd vide, hvilke hunde der vil blive syge, og hvilke der vil gå fri. Man mener, det er en svampespore i frugten, der ødelægger nyrerne, og hunden får nyresvigt som følge heraf.

Hvis din hund ikke tåler rosiner eller vindruer, vil du allerede se symptomer få timer efter, din hund har spist disse. Symptomerne vil vise sig som: Opkastning, diarre, mavesmerter, tørst, øget tissetrang, rystelser og kramper. Der er forskellige grader af sygdom. Graden afhænger ofte af mængden, hunden har spist. Er nyresvigt først opstået, kan det være håbløst at rette op på og kan således være dødeligt.

Vejer din hund omkring 25 kilogram, vil 70 gram rosiner eller 500 gram vindruer kunne medføre nyresvigt. Er din hund mindre, kan blot 7 rosiner give symptomer.

Min hund har spist chokolade eller vindruer/rosiner. Hvad gør jeg?

Der findes ingen modgift mod chokolade- og rosinforgiftning.

Hvis du opdager, at din hund har spist chokolade, rosiner eller vindruer, skal du hurtigst muligt kontakte din dyrlæge. På klinikken vil dyrlægen give din hund et brækmiddel eller aktivt kul, der opsuger giftstofferne, for at hindre yderligere optagelse i tarmen. I nogle tilfælde vælger dyrlægen at støtte hunden yderligere ved at lægge drop med væske og give midler, der hjælper på maven.

Er du i tvivl, om din hund er blevet forgiftet? Vi står klar med professionel rådgivning og ægte omsorg på klinikken, hvis uheldet er sket.

Vi står altid klar til at tage hjertevarmt imod dig og dit kæledyr i trygge og rolige omgivelser på vores dyreklinik.